|
|
|
|
|
„Hi-Fi i kino domowe”
Chrz±szcz Stanis³aw
Cena: 5,00z³ (wyprzeda¿)
ISBN 83-7344-018-6
Bia³ystok 2004, Wydanie I
format A5, 220 stron
|
Kup taniej...
Dzisiaj, gdy planujemy zakup sprzêtu Hi Fi, siêgamy po czasopisma audio, czytaj±c z wypiekami na twarzy opisy testowanego sprzêtu i studiuj±c rankingi. Poci±ga to za sob± falê wydatków zwi±zanych z zakupem nowych kabli g³o¶nikowych, podstawek pod kolumny, itp. Po pewnym czasie stwierdzamy, ¿e co¶ brzêczy, basuje i zakupy zaczynaj± siê od nowa...
Niniejsza ksi±¿ka jest przewodnikiem po ¶wiecie Hi Fi i kina domowego. Dziêki niej mo¿emy dowiedzieæ siê jak, bez ponoszenia zbêdnych kosztów oraz wykorzystuj±c sprzêt, który ju¿ posiadamy, uzyskaæ odpowiedni± akustykê pomieszczenia i wysok± jako¶æ d¼wiêku.
Jeszcze gad¿ety, niestety...
Audiofil nie by³by audiofilem, gdyby ci±gle czego¶ nie przestawia³, ulepsza³, poprawia³. Konserwaty¶ci i sceptycy u¶miechaj± siê drwi±co, gdy s³ysz± o cudownych kablach, podstawkach, kolcach i ca³ym tym tajemniczym procesie, jakim jest poprawianie d¼wiêku przez ró¿ne gad¿ety. Ale „kupi³, nie kupi³”, poczytaæ warto.
Zakupiæ lepszy kabel
W zestawie z odtwarzaczem CD otrzymali¶my jaki¶ kabelek. Owszem, przenosi on sygna³ od odtwarzacza do wzmacniacza, lecz najczê¶ciej jest to najzwyklejszy, najtañszy kabel sygna³owy, zwany interkonektem. Mamy te¿ kabelek g³o¶nikowy po 10 groszy za metr. Wystarcz± w wiêkszo¶ci wypadków, czy w tañszych zestawach. Ale gdy chcemy usprawniæ nasz zestaw, lepsze kable s± tym elementem, który powinni¶my najpierw wymieniæ.
Wiele osób pyta: „Dlaczego mam kupowaæ drogie kable?” Argumentów jest kilka:
1. Wszystkie kable audio dzia³aj± jak z³o¿ony filtr pasywny z elementami indukcyjnymi, pojemno¶ciowymi i oporno¶ciowymi. W chwili gdy przep³ywa przez nie sygna³ muzyczny, mog± siê zachowywaæ neutralnie, zmieniæ lub pogorszyæ brzmienie systemu;
2. Ogromny postêp techniczny w ostatnich kilku latach zmieni³ jako¶æ sprzêtu audio nawet klasy popularnej. Teraz ³atwo us³yszeæ wszelkie niedoróbki i s³abe punkty naszego systemu. A marnej jako¶ci kabel czêsto nim bywa;
3. Dro¿sze kable s± o wiele lepiej wykonane. Dotyczy to szczególnie interkonektów, w których przypadku bardzo wa¿n± rolê odgrywa w³a¶ciwe ekranowanie i jako¶æ wtyków. Ekranowanie zmniejsza ilo¶æ zak³óceñ indukuj±cych siê w kablu, natomiast wtyki powinny dobrze przekazywaæ niezwykle delikatny sygna³, bez strat i nie zmieniaæ swoich parametrów w d³ugim okresie.
Oczywi¶cie nie musimy kupowaæ kabli po kilka tysiêcy z³otych za metr. Wystarczy, ¿e interkonekty bêd± porz±dnie wykonane, a kable g³o¶nikowe z miedzi beztlenowej o odpowiednim przekroju do mocy naszego wzmacniacza i kolumn. Wiêcej na temat kabli w czê¶ci VI „Przewodniki i izolatory”.
Bolce, kolce...
Kolumny pod³ogowe powinny byæ fabrycznie wyposa¿one w kolce, które wkrêcamy w doln± czê¶æ obudowy. Kolce ograniczaj± przenoszenie rezonansów na pod³ogê, przez co d¼wiêk jest precyzyjniejszy, a bas lepiej kontrolowany. Je¿eli kolumny nie maj± kolców, mo¿emy dokupiæ specjalne, które dokrêca lub dokleja siê do obudowy. Je¿eli obawiamy siê o pod³ogê, pod kolce pod³ó¿my podk³adki (np. pieni±¿ek).
Zamiast kolców dobrze sprawdzaj± siê kamienne p³yty, np. z marmuru czy granitu. £adnie wykonane, stan± siê atrakcyjnym elementem zestawu.
A podstawki?
Je¿eli kupili¶my ma³e podstawkowe kolumny, nie mo¿emy po³o¿yæ ich na regale pod sufitem, czy wcisn±æ pomiêdzy ksi±¿ki kucharskie a s³ownik wyrazów obcych. Na pó³ce nie dadz± siê precyzyjnie ustawiæ. Bas, szczególnie u tych kolumn, które maj± otwór basrefleksu z ty³u, mo¿e byæ dudni±cy, s³abo kontrolowany, czasem dominuj±cy. Bliskie krawêdzie pó³ek powoduj± dyfrakcjê fal. Meble przenosz± rezonanse, zniekszta³caj±c barwê d¼wiêku, pogarszaj±c stereofoniê. Specjalne podstawki (zwane z angielska standami) izoluj± kolumny od pod³o¿a i t³umi± szkodliwe rezonanse przenoszone przez ¶cianki kolumn. Dobrej jako¶ci podstawki sprawi±, ¿e poprawi siê stereofonia, wokale stan± siê wyrazistsze, a góra nabierze g³adko¶ci. Drogie kolumny wrêcz ¼le graj± bez podstawek.
Jaka powinna byæ wysoko¶æ podstawki?
Producenci kolumn zalecaj±, aby g³o¶nik wysokotonowy by³ na wysoko¶ci uszu s³uchaj±cego. Usi±d¼my wiêc na naszym ulubionym fotelu i zmierzmy wysoko¶æ od pod³ogi do naszych uszu. Uwzglêdnijmy wysoko¶æ kolumny g³o¶nikowej. Podstawki oferowane w sklepie zwykle maj± wysoko¶æ 60-70 cm, natomiast do tylnych g³o¶ników efektowych kina domowego, maj± 90-120 cm.
Budowa podstawek
Najtañsze podstawki zbudowane s± p³yt meblowych a lepiej, z twardego MDF-u. £atwo mo¿esz je sam zrobiæ. P³ytê meblow± przytn± w sklepie na ¿±dany wymiar. Elementy okleisz specjaln± ta¶m± za pomoc± gor±cego ¿elazka i skrêcisz wkrêtami do drewna. Zamiast kolców mo¿esz daæ gumowe korki. Wymiary dolnej podstawy: 24x28 cm, podstawê górn± dopasujesz do wymiarów twoich g³o¶ników. Zobacz na rysunku.
Wiêkszo¶æ oferty sklepów stanowi± podstawki wykonane ze stali. Do wyboru mamy produkty polskie, z regu³y tañsze, a czasem lepszej jako¶ci ni¿ importowane lub zagranicznych firm.
Budowa ich jest ró¿na. Oprócz podstawy, która zaopatrzona jest w regulowane kolce, wa¿n± rolê odgrywa pionowa kolumna, bowiem jej zadaniem jest izolacja d¼wiêku i wyt³umienie rezonansów. Kolumnê wykonuje siê z odcinka stalowej czy aluminiowej rury lub kszta³towników o ró¿nych przekrojach. Niektóre podstawki maj± mo¿liwo¶æ wsypania piasku lub ¶rutu o³owianego do wnêtrza kolumny, w celu ich doci±¿enia i wyt³umienia. Rozwi±zañ jest bardzo wiele, ka¿dy producent ma w³asny patent. Wa¿ne jest, aby podstawki by³y solidnie wykonane i ciê¿kie.
Stó³, stolik czy stoliczek?
Nasz cenny zestaw audio powinien na czym¶ staæ. Producenci prze¶cigaj± siê w pomys³ach, aby zaprezentowaæ (bogatemu) audiofilowi swój najnowszy wynalazek, który t³umi wszelkie wibracje, powoduje, ¿e d¼wiêk jest wspania³y, namacalny, jedyny w swoim rodzaju i wszystko to dziêki ich produktowi. Na zdjêciu stosunkowo prosty stolik na sprzêt audio. W dro¿szych rozwi±zaniach stosuje siê specjaln± izolacjê antywibracyjn± pomiêdzy ka¿d± pó³k± a obudow±, wype³nia „nogi” stolika specjalnym olejem, który t³umi rezonanse, u¿ywa bardzo grubych i ciê¿kich pó³ek z kamienia itp.
Niektóre kolumny mo¿na doci±¿yæ
Niektóre kolumny pod³ogowe maj± wydzielon± doln± czê¶æ obudowy, przeznaczon± na doci±¿enie jej piaskiem czy o³owiem. U¿ycie balastu zmniejsza drgania obudowy i stabilizuje kolumny. D¼wiêk z regu³y ulega zmianie, chocia¿ nie zawsze mo¿e siê nam spodobaæ.
O mo¿liwo¶ci doci±¿enia informuje instrukcja obs³ugi do³±czona do kolumn. Je¶li jej nie mamy, sprawd¼my z ty³u kolumny, czy nie ma tam otworu zamkniêtego plastikow± zatyczk±, blaszanym wieczkiem czy tp. Nie pomylmy go z otworem bassrefleksu! Komora musi byæ oddzielona od g³o¶ników szczeln± przegrod±.
Nie wolno wsypywaæ piasku do komory z g³o¶nikiem, poniewa¿ nast±pi³aby zmiana objêto¶ci komory i tym samym strojenie bassrefleksu. Ponadto piasek ³atwo dosta³by siê do g³o¶ników i natychmiast je uszkodzi³.
Piasek, który mamy wsypaæ, powinien byæ dobrze wysuszony, a nawet wypra¿ony, by po jakim¶ czasie nie „rozpêczy³” ¶cianek kolumn. ¦rut o³owiany jest dro¿szy, lecz lepiej t³umi rezonanse. Wype³niaæ mo¿emy etapami, porównuj±c efekty.
Mo¿e co¶ pod kompakcik?
Postaraj siê postawiæ odtwarzacz kompaktowy na solidnej pó³ce. Podczas odtwarzania, drgania wywo³ane chodzeniem, a tak¿e d¼wiêkiem wydobywaj±cym siê z g³o¶ników mog± przenosiæ siê na nasz odtwarzacz. Zbyt mocne drgania mebla, na którym stoi nasz kompakt, pogarszaj± precyzjê odtwarzania, a czasem powoduj± nawet „gubienie ¶cie¿ki” przez laser. Mo¿esz próbowaæ t³umiæ je za pomoc± miêkkich gumowych podk³adek lub kamiennej p³yty.
Spis tre¶ci
1. Chwila o audiofilach 7
2. Prehistorie 11
I. Co nieco o Hi-Fi
1. Jak s³yszymy 23
2. O akustyce pomieszczenia 27
3. Nastroje a ustroje 38
4. Bi-wiring, bi-amping 42
5. Bi... na wiele sposobów 46
6. Co jest grzane? 48
7. Wiêcej mocy, czy mo¿e mniej? 50
8. Poprawiæ kondycjê pr±du 53
9. Jeszcze gad¿ety, niestety... 58
10. Wytwórnie p³ytowe 64
II. Kocham kino!
1. Historia kina domowego 69
2. Z czego sk³ada siê system domowego kina? 71
3. Dekodery i procesory 77
4. Pan Bas 85
III. Jak to dzia³a?
1. Odtwarzacz CD 91
2. DVD 100
3. DVD-Audio 108
4. SACD 110
5. Stary, ale jary 112
6. Tuner UKF–FM 116
7. Magnetofon 117
8. Minidisc 122
9. MP3 126
10. Mamy w planie nagrywanie 130
IV. Wzmacniacze
1. Przedwzmacniacz 141
2. Wzmacniacze mocy 146
3. Parametry wzmacniacza 152
V. G³o¶niki
1. Sk±d siê bior± d¼wiêki? 163
2. S³uchawki 187
VI. Przewodniki i izolatory
1. Przewodniki 195
2. Kable od ¶rodka 202
S³owniczek 207 |
|
|
|
|
|
|
|